2011. április 29-30-án Pécsett rendez konferenciát a PTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszéke, valamint a PTE BTK IDI Modernitás Kultúratudományi Doktori Programja, „Zenei szubkultúrák médiareprezentációja” címmel - a konferenciára március 7-ikéig várják a jelentkezéseket.
Ahogy a szervezők fogalmaznak, „a szubkultúra-kutatás klasszikus képviselői (Willis, Jefferson, Clarke, Hebdige és mások) mindig is fokozott figyelmet fordítottak az ifjúsági szubkultúrák és a zenei média közötti kapcsolatokra. A zeneipar szerepe, az alternatív médiumok (underground/alternatív lemezkiadók, rádióállomások, a fanzine-szerkesztés, a kalózkiadások és egyéb zenei ritkaságok gyűjtése stb.) hosszú idő óta részét képezik a különféle szubkulturális csoportok aktivitásának. Ugyanakkor, ahogyan arra például a poszt-szubkulturalisták rámutatnak (Muggleton, Weinzierl, Stahl, Kellner, Hodkinson), a média ma már sokkal inkább megalkotja a szubkultúrákat, mintsem reprezentálja őket, s ez a zenei szubkultúrák esetében is jól megfigyelhető folyamat. Mindeközben a média üzeneteinek és tartalmainak radikálisan vagy ironikusan átértelmező megközelítése továbbra is lehetőséget biztosít ahhoz, hogy a rajongói vagy fogyasztói csoportok tagjai kilépjenek a tradicionális felfogás által hangsúlyozott passzív fogyasztói szerepkörükből, és a mindennapok dizájnereiként, a „szubkultúra stilisztáiként” lépjenek fel. E folyamatokkal párhuzamosan a szubkultúrák egyre inkább a média hálás témáiként jelennek meg, a megközelítések a sztárkultusz működtetésétől kezdve az előadói imázs-alkotáson keresztül a botrány-centrikus újságírásig terjednek. A média képei és működési mechanizmusai visszahatnak az előadók és rajongóik önmeghatározására is: példa erre a punk-zene, a metál zene, a hiphop ellentmondásos megítélése, vagy az olyan szupersztárok média-érzékeny imázs-építése, mint például David Bowie, Madonna, Michael Jackson, Eminem, vagy legújabban Lady Gaga esetében.
A vázolt problémakörökön belül, vagy azokat kiegészítve szeretnénk figyelmet fordítani – a médiareprezentáció kérdéskörén belül – az új médiumok megjelenése és térhódítása által előidézett folyamatokra. A fájlcserélő szolgáltatások által meghatározott új fogyasztási szokások mellett itt említhető a zenei fanzine-készítés funkcióinak áthelyeződése a hálózati fórumokra, a popzenei újságírás szerepének átalakulása, illetve a hálózatnak a szubkulturális közösségek szerveződésében betöltött szerepe is.”
A szervezők a következő témaköröket ajánlják az érdeklődők, jelentkezők figyelmébe:
- a „szubkultúra” fogalmának átalakulása az új médiumok megjelenése következtében
- média és az identitásalkotás kapcsolata: az egyéni- és csoportidentitás újszerű dimenziói
- szubkultúrák az interneten (honlapok, fórumok, hírportálok, magazinok stb.)
- a zenei televíziózás és rádiózás átalakulása a 2000-es években
- a popzenei újságírás helyzete Magyarországon
- underground/alternatív/autonóm pozíciók a hagyományos és a hálózati médiafelületeken
A konferenciára jelentkezés a tervezett előadás 2000-3000 karakteres összefoglalójának, illetve a jelentkezési lap (melynek sémáját a poszt alján megtalálhatjátok) beküldésével történik; a végleges programot a beérkezett szinopszisok alapján állítják össze.
Jelentkezési határidő: 2011. március 7. (hétfő).
A konferencia résztvevői számára szállást biztosítanak, melynek költségeit a szervezők állják, illetve szeretettel várják őket az első nap programját záró fogadáson.
kapcsolat: Havasréti József, Guld Ádám (havasreti.jozsef at commonline.hu, guld.adam at commonline.hu)
A jelentkezési lap:
Előadó neve:
Előadásának tervezett címe:
Az előadó foglalkozása:
Munkahelye:
Elérhetősége:
Szállást kér: igen/nem