Zenei hálózatok

Zene, műfajok és közösségek az online hálózatok és az átalakuló zeneipar korában – Blog, könyv, közösség. Bővebben >>>

A Zenei hálózatok kötet megvásárolható a jobb könyvesboltokban, vagy ingyen letölthető a lenti képre kattintva! Az eBook-formátumért katt ide >>>!

Zenék, műfajok az ezredforduló után. Ha érdekel, mi a helyzet a zenével az online hálózatok korában, töltsd le a Zenei Hálózatok kötetet!

Levlista

Google Csoportok
Feliratkozás a(z) Zenei hálózatok csoportra
E-mail:
Csoport meglátogatása

Címkék

.epub (1) absztraktok (1) adatbázis (1) adorno (1) ajánló (1) állambiztonság (1) amerika (1) anarcho-punk (1) apple (1) artisjus (1) aspecto (1) a klasszikusnak számító zenei szubkultúrák és életstílus továbbélése (1) a kultuszképzés alakzatai a populáris zene kritikájában (1) a médiafogyasztás átalakulása az ezredfordulótól napjainkig (1) a politika határai a black metalban (1) barna emília (4) batta barnabás (3) beszámoló (7) bizalom (1) blues (1) bodó balázs (1) bodrogi andrás (1) brand&music (2) business (1) buzás andrea (5) call for papers (5) cd (1) cfp (12) cider (1) crass (1) crowdfunding (1) csapatás (1) cybercultures (1) dalszerző kurzus (1) deathcore (1) demenczia rituális bolondokháza a csehországi psytrance partikon (1) digitális (1) digitális zenepiac (1) digi pop és új regiszterek (1) díjak (1) disztribúció (1) dobó mátyás (1) dubrovszki dániel (4) eastbound (2) ebook (1) elektronikus (2) előadás (28) előadások (2) előadók (1) elte (1) esszé (4) etika (1) extrém színterek (1) extrém zenei műfajok és online közösségek (1) facebook (1) fandom (1) felhívás (2) felhő (1) fesztivál (1) fesztiválok (1) fiatalság (1) fine cut bodies (1) fodor attila kevin (1) folyóirat (2) francia (1) free ingyenes hozzáférés sikeres üzleti modell (1) gedeon valéria (1) gelegonya edina (1) gender (1) geoff stahl (1) gerényi gábor (1) gijón (1) gitár (1) google (1) goth (1) grunge (1) gyulai attila (1) hanghálózatok metakommunikációja (1) hangminták (1) hardcore (1) hatalom (1) heavy metal (1) hír (1) hubai gergely (1) ignácz ádám (4) ilg barbara (1) indie (1) ingyen cucc (1) inspiráció (1) interjú (1) internet (1) iPod (1) jazz (1) jog (1) jogkezelők (1) jogok (1) kalózok (1) kidobott fimzenék (1) kitzinger dávid (3) klasszikus zene (1) Klausz Melinda (1) kodaj dániel (4) komolyzene (2) könczöl orsi (2) konferencia (10) konferencia-felhívás (1) konferenciabeszámoló (1) konferenciafelhívás (8) könnyűzene (1) kontroll modell (1) könyv (2) könyvbemutató (2) kossuth (1) köszönet (1) kötet (2) kovács balázs (1) közép-európai (1) közösségek (1) közösségi (1) krémer tamás (1) kritika (1) kutatás (2) lapszám (1) lemeztúrás (1) lemeztúrás az internet után (1) lengyel dóra (1) letöltés (1) london (4) l varga péter (1) mainstream (1) mancs (1) márkázás (1) marketing (1) média (2) médiareprezentáció (1) médiavisszhang (1) memphis (1) menedzsment (1) metal (1) mezei péter (4) michael azerrad (1) mito (1) mix (1) MNS (1) mobile (1) morcz fruzsina (1) mp3 (1) mr2 petőfi (2) mta (2) műfajok (1) mulatás (1) munkaetika (1) music (2) music networks seminar (1) myspace (1) németh gergely (1) nemzeti és transzlokális (1) newcastle (1) new orleans (1) nirvana (1) nyeremény (1) okosba (1) okostelefonok (1) online (1) online közösségi média (1) online zenei színterek esettanulmány liverpoolból (1) önreprezentáció és önreklám a zenei hálózatokban (1) óriás kislemez (1) összes előadás (1) our band could be your life (1) paizs miklós (1) Pannon egyetem (1) partykultúra (1) patakfalvi czirják ágnes (1) pécs (2) pénz (1) pernecker dávid (2) pléh dániel (1) politika (1) popular (1) populáris zene (4) popular music studies (1) pr (1) prieger zsolt (1) program (4) pte btk (1) pulay gergő (1) punk (4) rádió (1) rákóczi balázs (2) ramones (1) reader (1) recorder (3) replika (2) riszpekt (1) robert hollands (1) rock (1) rögzített zene (1) roma hip-hop (1) sajtó (1) sampling (2) sony (1) sorsolás (1) sounds of cluj (1) sound design (1) spanyolország (1) study (1) such györgy (4) sütő márton (1) szabad zenei közösségek és hálózatok (1) székely levente (1) szervác attila (1) szervezők (1) szerzői (1) szerzői jog (2) szerzői jogi kalózok és a magyar piac (1) színtér (4) színterek (2) szocializmus (1) szubkultúra (3) tánczenei (1) tanulmány (1) társadalmi változás (1) tavaszi szezon (1) theodor w adorno (1) tófalvy tamás (10) tóth anett (1) trend (2) trever hagen (1) uh (1) uh fest (1) új zéland (1) ultrahang (1) ultrahang fest (1) underground (2) urban ppopcultures (1) útinapló (1) üzleti modellek (1) vályi gábor (3) vásárhelyi ágnes (1) vass norbert (1) videók (2) világzene (2) világzene vagy balkáni populáris kultúra az elismerés és kirekesztés szimbolikus formái (1) vitos botond (3) vol 1 (1) wellington (1) west balkán (1) weyer balázs (4) zene (3) zenehallgatás (1) zeneipar (8) zenei hálózatok estek (20) zenei hálózatok folyóirat (2) zenei hálózatok szeminárium (1) zenelejátszók (1) zenepiac (2) zeneszociológia (1) zhf (1) zhf 001 12 (1) ZHF 002 EP (1) zipkomm (1) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

Visszafejlődött, kommersz és alantas dolog a popzene, vagy valami más?

2012.05.10. 10:51 Zenei hálózatok

Mit tud a popzene, amire a hivatalos zeneesztéták nem gondoltak? Megállja a helyét a klasszikus adornói popkultúra-kritika napjainkban? Kodaj Dániel filozófus a cultural studies, a zene és az esztétika viszonyát vizsgálta a Zenei hálózatok estek ötödik előadásán.

kd.jpgKodaj először röviden ismertette a komolyzene-történet fő zeneelméleti paradigmáit: előadásában az uralkodó esztétikai paradigmák szerint a popzene ebbe az organikus és lezártnak látszó fejlődési ívbe igen nehezen illeszthető be, konkrétan evolúciós szempontból több fokot is visszalép az akadémia által etalonnak tekintett eszköztárhoz képest. Innen ered a jól ismert „komolyzene-könnyűzene” dichotómia. Ebből indult ki a popkultúra és „kommersz zene” máig leghírhedtebb kritikusa, Theodor Adorno is, aki szerint a populáris zene eszközeinek és üzenetének, érzelmeinek sematizáltsága a kapitalizmus eszköze a tömegek elkábítására és lebutítására, míg a konzervatív kritikusok az „alantas ösztönök” felszabadítását kérik számon a stíluson máig.

Kodaj Dániel előadása – az eddigi összes előadás mellett – hamarosan meghallgatható az Első Pesti Egyetemi Rádió online archívumában.

A populáris zene mindenkit bevonó szellemisége persze ab ovo is ellentétes az efféle elitizmussal. Ien Ang szerint például a tömegkultúra ideológiája egyfajta anti-ideológia, amelynek alaptétele, hogy az egyéni ízlés elbírálására irányuló mindennemű kísérletet a személyi szabadság elleni indokolatlan támadásnak tekinti. Kodaj ettől függetlenül, művészi szempontból is a populáris zene legitimitása mellett állt ki: érvelése szerint a hagyományos zenei hierarchiában gondolkodók megfeledkeznek arról, hogy a popkultúra esztétikájában különös fontossággal bírnak az olyan jó részben szubjektíven értékelhető, hangulati tényezők, mint az előadásmód, hangszerelés, hangzás, sebesség; a könnyűzene esztétikai értékét és egyéniségét gyakran ezek, valamint bizonyos még kevésbé zenei jellemzők (szövegek, imázs, tematikus-ideológiai háttér, szociális-szubkulturális kontextus) adják.

Ezek a magaskultúra kompozíciót mindenek elé helyező zeneelmélet szempontjából jelentéktelenek, valójában azonban éppúgy fakadhat belőlük művészi érték és lényegi különbség – példaként vessük össze ugyanazon dal szerkezetében azonos, ám különböző előadású és hangszerelésű feldolgozásait.

Fontos megjegyezni, hogy Adorno „kultúriparról” szóló elméletei a negyvenes-ötvenes években, tehát a mai értelemben vett popzene forradalma előtt születtek, arról tehát csak tippjeink lehetnek, hogy mit gondolt volna a hatvanas évekkel kezdődő összehasonlíthatatlanul differenciáltabb, komolyabb társadalmi hatású, hatalomtól kevésbé függő popkultúráról. Igaz, a klasszikus esztétikai szemszögből értéktelen „életérzésbeli” komponens és az erős átmediatizáltság mindig is a populáris zene ismérve maradt, ezek jelentőségét azonban ma már kevés értelmiségi intézné el egy egyszerű, megvető legyintéssel.

A Zenei Hálózatok estek tavaszi sorozatán neves szakemberek és kutatók tartanak előadásokat a zenéhez kapcsolódó társadalmi és kulturális témákról, az ELTE médiatanszékén. Ha érdekelnek ezek a kérdések, látogass el az előadás-sorozat következő, utolsó estjére – az alábbi linken egy kattintással regisztrálhatsz is a facebook-eseményre:

Május 10. csütörtök 18.00 - Ignácz Ádám a zenei inspiráció ábrázolhatóságáról

                                                                                                           Dubrovszki Dániel


Szólj hozzá!

Címkék: adorno zenei hálózatok estek populáris zene kodaj dániel dubrovszki dániel

A bejegyzés trackback címe:

https://zeneihalozatok.blog.hu/api/trackback/id/tr444499430

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.