Zenei hálózatok

Zene, műfajok és közösségek az online hálózatok és az átalakuló zeneipar korában – Blog, könyv, közösség. Bővebben >>>

A Zenei hálózatok kötet megvásárolható a jobb könyvesboltokban, vagy ingyen letölthető a lenti képre kattintva! Az eBook-formátumért katt ide >>>!

Zenék, műfajok az ezredforduló után. Ha érdekel, mi a helyzet a zenével az online hálózatok korában, töltsd le a Zenei Hálózatok kötetet!

Levlista

Google Csoportok
Feliratkozás a(z) Zenei hálózatok csoportra
E-mail:
Csoport meglátogatása

Címkék

.epub (1) absztraktok (1) adatbázis (1) adorno (1) ajánló (1) állambiztonság (1) amerika (1) anarcho-punk (1) apple (1) artisjus (1) aspecto (1) a klasszikusnak számító zenei szubkultúrák és életstílus továbbélése (1) a kultuszképzés alakzatai a populáris zene kritikájában (1) a médiafogyasztás átalakulása az ezredfordulótól napjainkig (1) a politika határai a black metalban (1) barna emília (4) batta barnabás (3) beszámoló (7) bizalom (1) blues (1) bodó balázs (1) bodrogi andrás (1) brand&music (2) business (1) buzás andrea (5) call for papers (5) cd (1) cfp (12) cider (1) crass (1) crowdfunding (1) csapatás (1) cybercultures (1) dalszerző kurzus (1) deathcore (1) demenczia rituális bolondokháza a csehországi psytrance partikon (1) digitális (1) digitális zenepiac (1) digi pop és új regiszterek (1) díjak (1) disztribúció (1) dobó mátyás (1) dubrovszki dániel (4) eastbound (2) ebook (1) elektronikus (2) előadás (28) előadások (2) előadók (1) elte (1) esszé (4) etika (1) extrém színterek (1) extrém zenei műfajok és online közösségek (1) facebook (1) fandom (1) felhívás (2) felhő (1) fesztivál (1) fesztiválok (1) fiatalság (1) fine cut bodies (1) fodor attila kevin (1) folyóirat (2) francia (1) free ingyenes hozzáférés sikeres üzleti modell (1) gedeon valéria (1) gelegonya edina (1) gender (1) geoff stahl (1) gerényi gábor (1) gijón (1) gitár (1) google (1) goth (1) grunge (1) gyulai attila (1) hanghálózatok metakommunikációja (1) hangminták (1) hardcore (1) hatalom (1) heavy metal (1) hír (1) hubai gergely (1) ignácz ádám (4) ilg barbara (1) indie (1) ingyen cucc (1) inspiráció (1) interjú (1) internet (1) iPod (1) jazz (1) jog (1) jogkezelők (1) jogok (1) kalózok (1) kidobott fimzenék (1) kitzinger dávid (3) klasszikus zene (1) Klausz Melinda (1) kodaj dániel (4) komolyzene (2) könczöl orsi (2) konferencia (10) konferencia-felhívás (1) konferenciabeszámoló (1) konferenciafelhívás (8) könnyűzene (1) kontroll modell (1) könyv (2) könyvbemutató (2) kossuth (1) köszönet (1) kötet (2) kovács balázs (1) közép-európai (1) közösségek (1) közösségi (1) krémer tamás (1) kritika (1) kutatás (2) lapszám (1) lemeztúrás (1) lemeztúrás az internet után (1) lengyel dóra (1) letöltés (1) london (4) l varga péter (1) mainstream (1) mancs (1) márkázás (1) marketing (1) média (2) médiareprezentáció (1) médiavisszhang (1) memphis (1) menedzsment (1) metal (1) mezei péter (4) michael azerrad (1) mito (1) mix (1) MNS (1) mobile (1) morcz fruzsina (1) mp3 (1) mr2 petőfi (2) mta (2) műfajok (1) mulatás (1) munkaetika (1) music (2) music networks seminar (1) myspace (1) németh gergely (1) nemzeti és transzlokális (1) newcastle (1) new orleans (1) nirvana (1) nyeremény (1) okosba (1) okostelefonok (1) online (1) online közösségi média (1) online zenei színterek esettanulmány liverpoolból (1) önreprezentáció és önreklám a zenei hálózatokban (1) óriás kislemez (1) összes előadás (1) our band could be your life (1) paizs miklós (1) Pannon egyetem (1) partykultúra (1) patakfalvi czirják ágnes (1) pécs (2) pénz (1) pernecker dávid (2) pléh dániel (1) politika (1) popular (1) populáris zene (4) popular music studies (1) pr (1) prieger zsolt (1) program (4) pte btk (1) pulay gergő (1) punk (4) rádió (1) rákóczi balázs (2) ramones (1) reader (1) recorder (3) replika (2) riszpekt (1) robert hollands (1) rock (1) rögzített zene (1) roma hip-hop (1) sajtó (1) sampling (2) sony (1) sorsolás (1) sounds of cluj (1) sound design (1) spanyolország (1) study (1) such györgy (4) sütő márton (1) szabad zenei közösségek és hálózatok (1) székely levente (1) szervác attila (1) szervezők (1) szerzői (1) szerzői jog (2) szerzői jogi kalózok és a magyar piac (1) színtér (4) színterek (2) szocializmus (1) szubkultúra (3) tánczenei (1) tanulmány (1) társadalmi változás (1) tavaszi szezon (1) theodor w adorno (1) tófalvy tamás (10) tóth anett (1) trend (2) trever hagen (1) uh (1) uh fest (1) új zéland (1) ultrahang (1) ultrahang fest (1) underground (2) urban ppopcultures (1) útinapló (1) üzleti modellek (1) vályi gábor (3) vásárhelyi ágnes (1) vass norbert (1) videók (2) világzene (2) világzene vagy balkáni populáris kultúra az elismerés és kirekesztés szimbolikus formái (1) vitos botond (3) vol 1 (1) wellington (1) west balkán (1) weyer balázs (4) zene (3) zenehallgatás (1) zeneipar (8) zenei hálózatok estek (20) zenei hálózatok folyóirat (2) zenei hálózatok szeminárium (1) zenelejátszók (1) zenepiac (2) zeneszociológia (1) zhf (1) zhf 001 12 (1) ZHF 002 EP (1) zipkomm (1) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

Új korszak a digitális zenelejátszásban: miközben egy kicsit nem néztünk oda, teljesen átalakult az mp3-lejátszók piaca

2012.11.29. 05:28 tofalvyt

Szinte észrevétlenül vége lett egy újabb médialejátszó-korszaknak: a pár évvel ezelőtt a discmaneket végleg leváltó mp3-lejátszók 2012 végével gyakorlatilag eltűntek az utcákról és a boltokból. A folyamat mögött és mellett a digitális zenelejátszás brutális mértékű Apple-monopolizációja és az okostelefonok elterjedése áll.

cricket-zte-chorus-1114.jpgHa 2012 őszén valaki besétál New Yorkban vagy Budapesten egy elektronikai cikkeket áruló boltba, és megnézi, milyen mp3-lejátszóik vannak, akkor jó eséllyel meg sem találja őket az iPhone-tokok és egyéb kiegészítők között, de ha mégis, akkor sem fog találni mást, legfeljebb egy-két porosodó, ismeretlen modellt. A valaha a szegmensben intenzíven jelen lévő nagy márkák – mint például a Samsung vagy a Sony – bár még elvileg gyártanak mp3-lejátszókat, de a vásárlókig ezek már csak ritkásan jutnak el.

A jelenség mögött álló trend azt mutatja, hogy a walkman és a discman után egy újabb médialejátszó, az mp3-lejátszó tűnik el napjainkban végleg a polcokról. És hogy mi veszi át a helyét? Egy kis ideig még az iPod és az okostelefonok, azt követően pedig kizárólag az okostelefonok.

Két előzmény: Walkman, iPod

Akárcsak a média-formátumháborúkban, a hozzájuk kapcsolódó technológiai eszközök piaci versenyében, kulturális elfogadtatásában is sajátos szerepe van a nagy piaci erőt birtokló gyártóknak és az általuk forgalmazott termékeknek, márkáknak. A két nagy márka és gyártó, a Sony és az Apple által gyártott médialejátszóknak a története sok ponton hasonlóságokat mutat, de sok szempontból eltérő tanulságokkal szolgál a technológia, zenehallgatói igények és piac kapcsolatát tekintve.

A Walkman a Sony egyik hordozható kazettalejátszó-márkájaként kezdte a 80-as évek legelején, és rövid időn belül a Rotringhoz hasonlóan termékkategória lett belőle a köznyelvben. A folyamat maga azonban nem ölte meg az eredetiként kommunikált, legsikeresebbé vált termék mellett elérhető többi márkát, sőt, egészen a cd-lemezt előtérbe helyező kulturális folyamat betetőzéséig elérhető volt számtalan más gyártó sétálómagnója is, és a szegmens egésze folyamatosan növekedett.  

"...egy újabb médialejátszó, az mp3-lejátszó tűnik el napjainkban végleg a polcokról. És hogy mi veszi át a helyét? Egy kis ideig még az iPod és az okostelefonok, azt követően pedig kizárólag az okostelefonok."

Az Apple iPodjának története nagyon hasonlóan indult egy teljesen különböző formátumkörnyezetben a 2000-es évek elején, de radikálisan másképp is alakult a későbbiekben. Piaci sikerével az iPod is egy egész kategóriát – a hordozható mp3-lejátszót – tett népszerűvé, a köznyelvben viszont nem lett belőle kategórianév, hanem éppen ellenkezőleg, ő maga lett a kategória, pár év alatt teljesen kannibalizálva az mp3-lejátszók piacát. Olyannyira, hogy egyes zeneipari szakemberek nemrég arra panaszkodtak, hogy lassan adatok sincsenek arra, hogy milyen mértékben szűkült össze a nem-Apple zenelejátszó-piac.

Apple és Apple

De a történet itt vesz igazán izgalmas fordulatot, hiszen a legutóbbi időkben a valaha zászlóshajónak számító iPod-eladások is csökkenni kezdtek: hiába jön ki az Apple minden évben egy továbbfejlesztett és átalakított szériával, a valaha a cég vezető termékének számító hordozható mp3-lejétszó egyre kisebb és kisebb szerepet játszik az eladásokban. Ennek a visszaesésnek pedig a legvalószínűbben éppen maga az Apple áll a hátterében, illetve az az iPhone, ami jelenleg a cég profitjának nagyjából kétharmadát hozza.

Az iPod által jelentősen megritkított mp3-lejátszó piacra most éppen az iPhone által katalizált okostelefon-hullám csap le, és a többi, még megmaradt márka mellett magát az iPodot is lassan de biztosan kiiktatja. Amit most látunk, és ami nagyon valószínűen a következő évek legmeghatározóbb változása lesz a mobil digitális zenehallgatásban: az mp3-lejátszók és az iPodok is fokozatosan eltűnnek a mindennapi életből, és a helyüket az okostelefonok – közöttük is kiemelten az iPhone – veszik át.

Két korábbi esszénk zene, kultúra és technológia kapcsolatáról:

 

Továbbél-e az underground az online közösségi média korában?

 

Zene a felhőben

Ezt a trendet valószínűleg az is gyorsítja majd, hogy az eddig a kifutó termékeknek sokáig egyfajta másodlagos, kései felhasználói terepet nyújtó fejlődő országok (vagy éppen fejlett, de a másodvonalban lévő területek, mint az egykori szocialista blokk országai) szerepe ezen a téren már megváltozott. Az okostelefon-penetráció már ezeken a területeken is szignifikáns késés nélkül és töretlenül növekszik, tehát várhatóan a legújabb innovációk már átugorják az átmeneteket, és a nyugaton kifutó termékek – esetünkben az mp3-lejátszók és iPodok – már nem tudják a korábban megszokott másodvirágzásukat letölteni ezeken a piacokon.

Desktopról felhőbe, lejátszóból telefonba

Az okostelefon mint elsődleges zenelejátszó-eszköz egyszerre következménye és katalizálója annak a zenehallgatási szokásváltozásnak, ami a kétezres évek első évtizedének végétől válik egyre meghatározóbbá, és ami a merevlemezen tárolt (letöltött) zenék fogyasztása felől a távoli szerverekről, azaz a felhőből elért, nem letöltött, hanem az interneten keresztül hallgatott (streamelt) zeneszámok fogyasztása felé mutat.

Egy olyan ökoszisztémában, ahol a zene mint termék legfontosabb előnyei a fogyasztó számára egyre inkább a gyorsan, könnyen és mindenhol hozzáférhetőség és megoszthatóság lesznek, egyre inkább előtérbe kerülnek az olyan platformok és eszközök, amelyek ezeket a tulajdonságokat támogatják. Ahogy a p2p hálózatokról egyre inkább a nyílt internetre helyeződik át a mindennapi zenei tartalmakhoz való hozzáférés, és ahogy a letöltés helyett egyre inkább a streamelés lesz a meghatározó forma, úgy egyre nagyobb szerepe lesz az olyan eszközöknek, amelyek mindezekhez a mobilitást és az állandóságot biztosítják.

A szerep betöltéséért és az eszközpiacért folytatott piaci és kulturális versenyben jelenleg az okostelefonok állnak nyerésre. Nem csak a vitatott jogállású tartalmak (mint akár egy youtube-ra feltöltött zeneszám vagy lemez), de már a fizetett zenék terén is egyre nagyobb szeletet hasítva ki a digitális zenekereskedelem tortájából - ami a tartalmak értékesítésében érdekeltek számára is kívánatossá teheti a technológia egyre nagyobb térhódítását.


Szólj hozzá!

Címkék: apple mp3 trend tófalvy tamás okostelefonok iPod digitális zenepiac zenelejátszók

A bejegyzés trackback címe:

https://zeneihalozatok.blog.hu/api/trackback/id/tr784930613

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.