Zenei hálózatok

Zene, műfajok és közösségek az online hálózatok és az átalakuló zeneipar korában – Blog, könyv, közösség. Bővebben >>>

A Zenei hálózatok kötet megvásárolható a jobb könyvesboltokban, vagy ingyen letölthető a lenti képre kattintva! Az eBook-formátumért katt ide >>>!

Zenék, műfajok az ezredforduló után. Ha érdekel, mi a helyzet a zenével az online hálózatok korában, töltsd le a Zenei Hálózatok kötetet!

Levlista

Google Csoportok
Feliratkozás a(z) Zenei hálózatok csoportra
E-mail:
Csoport meglátogatása

Címkék

.epub (1) absztraktok (1) adatbázis (1) adorno (1) ajánló (1) állambiztonság (1) amerika (1) anarcho-punk (1) apple (1) artisjus (1) aspecto (1) a klasszikusnak számító zenei szubkultúrák és életstílus továbbélése (1) a kultuszképzés alakzatai a populáris zene kritikájában (1) a médiafogyasztás átalakulása az ezredfordulótól napjainkig (1) a politika határai a black metalban (1) barna emília (4) batta barnabás (3) beszámoló (7) bizalom (1) blues (1) bodó balázs (1) bodrogi andrás (1) brand&music (2) business (1) buzás andrea (5) call for papers (5) cd (1) cfp (12) cider (1) crass (1) crowdfunding (1) csapatás (1) cybercultures (1) dalszerző kurzus (1) deathcore (1) demenczia rituális bolondokháza a csehországi psytrance partikon (1) digitális (1) digitális zenepiac (1) digi pop és új regiszterek (1) díjak (1) disztribúció (1) dobó mátyás (1) dubrovszki dániel (4) eastbound (2) ebook (1) elektronikus (2) előadás (28) előadások (2) előadók (1) elte (1) esszé (4) etika (1) extrém színterek (1) extrém zenei műfajok és online közösségek (1) facebook (1) fandom (1) felhívás (2) felhő (1) fesztivál (1) fesztiválok (1) fiatalság (1) fine cut bodies (1) fodor attila kevin (1) folyóirat (2) francia (1) free ingyenes hozzáférés sikeres üzleti modell (1) gedeon valéria (1) gelegonya edina (1) gender (1) geoff stahl (1) gerényi gábor (1) gijón (1) gitár (1) google (1) goth (1) grunge (1) gyulai attila (1) hanghálózatok metakommunikációja (1) hangminták (1) hardcore (1) hatalom (1) heavy metal (1) hír (1) hubai gergely (1) ignácz ádám (4) ilg barbara (1) indie (1) ingyen cucc (1) inspiráció (1) interjú (1) internet (1) iPod (1) jazz (1) jog (1) jogkezelők (1) jogok (1) kalózok (1) kidobott fimzenék (1) kitzinger dávid (3) klasszikus zene (1) Klausz Melinda (1) kodaj dániel (4) komolyzene (2) könczöl orsi (2) konferencia (10) konferencia-felhívás (1) konferenciabeszámoló (1) konferenciafelhívás (8) könnyűzene (1) kontroll modell (1) könyv (2) könyvbemutató (2) kossuth (1) köszönet (1) kötet (2) kovács balázs (1) közép-európai (1) közösségek (1) közösségi (1) krémer tamás (1) kritika (1) kutatás (2) lapszám (1) lemeztúrás (1) lemeztúrás az internet után (1) lengyel dóra (1) letöltés (1) london (4) l varga péter (1) mainstream (1) mancs (1) márkázás (1) marketing (1) média (2) médiareprezentáció (1) médiavisszhang (1) memphis (1) menedzsment (1) metal (1) mezei péter (4) michael azerrad (1) mito (1) mix (1) MNS (1) mobile (1) morcz fruzsina (1) mp3 (1) mr2 petőfi (2) mta (2) műfajok (1) mulatás (1) munkaetika (1) music (2) music networks seminar (1) myspace (1) németh gergely (1) nemzeti és transzlokális (1) newcastle (1) new orleans (1) nirvana (1) nyeremény (1) okosba (1) okostelefonok (1) online (1) online közösségi média (1) online zenei színterek esettanulmány liverpoolból (1) önreprezentáció és önreklám a zenei hálózatokban (1) óriás kislemez (1) összes előadás (1) our band could be your life (1) paizs miklós (1) Pannon egyetem (1) partykultúra (1) patakfalvi czirják ágnes (1) pécs (2) pénz (1) pernecker dávid (2) pléh dániel (1) politika (1) popular (1) populáris zene (4) popular music studies (1) pr (1) prieger zsolt (1) program (4) pte btk (1) pulay gergő (1) punk (4) rádió (1) rákóczi balázs (2) ramones (1) reader (1) recorder (3) replika (2) riszpekt (1) robert hollands (1) rock (1) rögzített zene (1) roma hip-hop (1) sajtó (1) sampling (2) sony (1) sorsolás (1) sounds of cluj (1) sound design (1) spanyolország (1) study (1) such györgy (4) sütő márton (1) szabad zenei közösségek és hálózatok (1) székely levente (1) szervác attila (1) szervezők (1) szerzői (1) szerzői jog (2) szerzői jogi kalózok és a magyar piac (1) színtér (4) színterek (2) szocializmus (1) szubkultúra (3) tánczenei (1) tanulmány (1) társadalmi változás (1) tavaszi szezon (1) theodor w adorno (1) tófalvy tamás (10) tóth anett (1) trend (2) trever hagen (1) uh (1) uh fest (1) új zéland (1) ultrahang (1) ultrahang fest (1) underground (2) urban ppopcultures (1) útinapló (1) üzleti modellek (1) vályi gábor (3) vásárhelyi ágnes (1) vass norbert (1) videók (2) világzene (2) világzene vagy balkáni populáris kultúra az elismerés és kirekesztés szimbolikus formái (1) vitos botond (3) vol 1 (1) wellington (1) west balkán (1) weyer balázs (4) zene (3) zenehallgatás (1) zeneipar (8) zenei hálózatok estek (20) zenei hálózatok folyóirat (2) zenei hálózatok szeminárium (1) zenelejátszók (1) zenepiac (2) zeneszociológia (1) zhf (1) zhf 001 12 (1) ZHF 002 EP (1) zipkomm (1) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

Sörhabba fagyva – A magyarországi punk definíciója és a folyamatos múlt

2013.05.22. 09:19 Zenei hálózatok

A honi punk hőskora mára igen sajátos emlékezeti erőtérbe került. Az elmúlt évtizedek alatt vékony és némiképp ironikus réteg rakódott az azóta zömmel lekonyult tarajakra, sörhabba fagyasztva, netán gusztusos Technokolpöttybe ragasztva a magyarországi punkról való beszédmódot. E valóságmorzsákból, pszeudó- és ellenlegenda-elemekből álló szívós páncéltól alig látszik e letűnt, de ki még nem hűlt kor, melynek torz, kakofón akkordjait is alig halljuk már Vass Norbert, a PPKE doktoranduszának írása a punk magyarországi fogadtatásának kezdeteiről.

Mi lehetett a nemzedéki emlékezet csirkedarálásról és másolt kazettákról csípőből referáló, ám összességében egyre haloványabb punk-memoárjainak eredője? A KISZ kezelésében álló, nagy példányszámú lapok (Ifjúsági Magazin, Magyar Ifjúság), az állambiztonság vonatkozó aktái, illetve a zenekarok kvázi ars poeticai megnyilvánulásai több párhuzamos szempontot is ajánlanak a punk meghatározására tett első hazai kísérletek feltérképezéséhez. Ezek az írások, feljegyzések és kiáltványszerű krédók természetesen a nyilvánosság különféle szintjei számára készültek – a nagyjából tucatnyi példányban sokszorosított besúgói jelentésektől, valamint a kulturális elhárítás kvázi belső szamizdatként terjedő direktíváitól a több tízezer olvasó elé kerülő magazinokig – s egészen másfajta befogadói bázisra számítottak. Ha viszont alaposabban vesszük szemügyre, kimutathatjuk, hogy ezek az elsőre egymástól elzártnak és különállónak feltételezett kommunikációs terek a színfalak mögött összeköttetésben álltak egymással.  

„Így össze-vissza ugrálnak” - egy korai, velős punk-definíció a Kutya éji dalából (1983)

Az angolszász szaksajtóban a punk 1977-ben már csúcson volt. Zenei újságíróink is – mivel hivatalból előfizetői voltak a New Musical Expressnek, a Melody Makernek, vagy a Rolling Stone-magazinnak – ezekből a lapokból ismerhették meg a jelenséget, attitűdöt. És abban a furcsa helyzetben találták magukat, hogy egyszeriben ők – illetve a KISZ kulturális osztályára heti rendszerességgel raportokra járó szerkesztőik – lettek a punk szélesebb körű hazai megismerésének mintegy a kapuőrei. És valljuk be, nem lehetett egyszerű ez a pozíció. Igényes zenehallgatóként unták már egyrészt a hazai könnyűzenei élet állóvizét, nyitottak volna az új felé, másrészt azzal is tisztában kellett lenniük, hogy a nyugatról jött árut – kivált a punkhoz hasonlóan harsányt és botrányost – élből fékezni, feketíteni kell.

Az első punkról szóló híreket ezért cinizmus és távolságtartás jellemezte. 1977-ben nyúlfarknyi morzsák említik csak a punkot, ezért nehéz volna az írások általános attitűdjét alaposabban elemezni. Ha valami igazán jellemző, az a hallgatás-halogatás maga. S bár azt látjuk, az újságírók élnek, sőt nem ritkán vissza is élnek a mai viszonyok felől már-már történelemelőttinek tűnő, a korban realitásként adott, szinte ellenőrizhetetlen hozzáférési előnyükkel, túlzásaik ellenére a cikkek hangvétele egyáltalán nem ellenséges, csak gúnyos és szkeptikus.

Nem sokkal a Spions hagyományosan a honi punk színpadfoglalójának tekintett fellépését követően az állambiztonság is tudomást szerzett a születőben lévő új zenei- és csoportkultúráról. Alig egy hónappal az Egyetemi Színpadon tartott koncert után – 1978. február 20-án – „Zefír” titkos megbízott tett le egy jelentést tartótisztje asztalára, amiben punkokat említ. Érdekes megfigyelni a dokumentum szövegében, ahogy az állambiztonság „birtokba veszi”, saját terminológiájához igazítja a jelenséget, amelyről szemfüles besúgója révén meglehetősen korán értesült.

Azt hiszem a punkzenekarok a saját pillanatában érvényes akció, a periférián élő „fölöspéldányok” szeme láttára születő show, a törni-zúzni vágyó kilátástalanság, a másfél óra gondtalannak hitt karnevál miatt csaptak a húrok közé. Hogy az ifjúsági sajtó a kezdeti igen hűvös fogadatás után a nyolcvanas évek elején egyre többet írt a magyar punkbandákról, hogy a Magyar Hanglemezkiadó Vállalat elindította a Start-labelt és megkísérelte létrehozni saját – nem túl izgalmas – új hullámát, hogy a szegedi CPg és a veszprémi Közellenség tagjaira letöltendő börtönbüntetést róttak, hogy az iskolákat punk kazetták után szimatoló rendőrök járták a nyolcvanas évek legvégén is, s amit találtak, azt elvették és tartalmát letörölték, nos ezek már a történet további fejezetei. A magyar punk történetéé, aminek kezdeteiről ez a rövid beszámoló szólni kívánt. Szóval, kedves olvasó „tudod már, mi az a punk?” Azt hiszem, jól sejted. „Így össze-vissza ugrálnak.” Mondhatunk-e ennél többet?  

Vass Norbert a Zenei Hálózatok Estek május 15-i előadásán beszélt a punk magyarországi fogadtatásáról és definíciókísérleteiről. A következő előadás május 22-én lesz, 19 órakor, Feischmidt Margit és Pulay Gergő beszél a nacionalista populáris kultúráról. A helyszín az Audiovisual Open Studios, Ajtósi Dürer sor 19-21.


Címkék: punk szocializmus állambiztonság zenei hálózatok estek vass norbert

A bejegyzés trackback címe:

https://zeneihalozatok.blog.hu/api/trackback/id/tr635312122