Zenei hálózatok

Zene, műfajok és közösségek az online hálózatok és az átalakuló zeneipar korában – Blog, könyv, közösség. Bővebben >>>

A Zenei hálózatok kötet megvásárolható a jobb könyvesboltokban, vagy ingyen letölthető a lenti képre kattintva! Az eBook-formátumért katt ide >>>!

Zenék, műfajok az ezredforduló után. Ha érdekel, mi a helyzet a zenével az online hálózatok korában, töltsd le a Zenei Hálózatok kötetet!

Levlista

Google Csoportok
Feliratkozás a(z) Zenei hálózatok csoportra
E-mail:
Csoport meglátogatása

Címkék

.epub (1) absztraktok (1) adatbázis (1) adorno (1) ajánló (1) állambiztonság (1) amerika (1) anarcho-punk (1) apple (1) artisjus (1) aspecto (1) a klasszikusnak számító zenei szubkultúrák és életstílus továbbélése (1) a kultuszképzés alakzatai a populáris zene kritikájában (1) a médiafogyasztás átalakulása az ezredfordulótól napjainkig (1) a politika határai a black metalban (1) barna emília (4) batta barnabás (3) beszámoló (7) bizalom (1) blues (1) bodó balázs (1) bodrogi andrás (1) brand&music (2) business (1) buzás andrea (5) call for papers (5) cd (1) cfp (12) cider (1) crass (1) crowdfunding (1) csapatás (1) cybercultures (1) dalszerző kurzus (1) deathcore (1) demenczia rituális bolondokháza a csehországi psytrance partikon (1) digitális (1) digitális zenepiac (1) digi pop és új regiszterek (1) díjak (1) disztribúció (1) dobó mátyás (1) dubrovszki dániel (4) eastbound (2) ebook (1) elektronikus (2) előadás (28) előadások (2) előadók (1) elte (1) esszé (4) etika (1) extrém színterek (1) extrém zenei műfajok és online közösségek (1) facebook (1) fandom (1) felhívás (2) felhő (1) fesztivál (1) fesztiválok (1) fiatalság (1) fine cut bodies (1) fodor attila kevin (1) folyóirat (2) francia (1) free ingyenes hozzáférés sikeres üzleti modell (1) gedeon valéria (1) gelegonya edina (1) gender (1) geoff stahl (1) gerényi gábor (1) gijón (1) gitár (1) google (1) goth (1) grunge (1) gyulai attila (1) hanghálózatok metakommunikációja (1) hangminták (1) hardcore (1) hatalom (1) heavy metal (1) hír (1) hubai gergely (1) ignácz ádám (4) ilg barbara (1) indie (1) ingyen cucc (1) inspiráció (1) interjú (1) internet (1) iPod (1) jazz (1) jog (1) jogkezelők (1) jogok (1) kalózok (1) kidobott fimzenék (1) kitzinger dávid (3) klasszikus zene (1) Klausz Melinda (1) kodaj dániel (4) komolyzene (2) könczöl orsi (2) konferencia (10) konferencia-felhívás (1) konferenciabeszámoló (1) konferenciafelhívás (8) könnyűzene (1) kontroll modell (1) könyv (2) könyvbemutató (2) kossuth (1) köszönet (1) kötet (2) kovács balázs (1) közép-európai (1) közösségek (1) közösségi (1) krémer tamás (1) kritika (1) kutatás (2) lapszám (1) lemeztúrás (1) lemeztúrás az internet után (1) lengyel dóra (1) letöltés (1) london (4) l varga péter (1) mainstream (1) mancs (1) márkázás (1) marketing (1) média (2) médiareprezentáció (1) médiavisszhang (1) memphis (1) menedzsment (1) metal (1) mezei péter (4) michael azerrad (1) mito (1) mix (1) MNS (1) mobile (1) morcz fruzsina (1) mp3 (1) mr2 petőfi (2) mta (2) műfajok (1) mulatás (1) munkaetika (1) music (2) music networks seminar (1) myspace (1) németh gergely (1) nemzeti és transzlokális (1) newcastle (1) new orleans (1) nirvana (1) nyeremény (1) okosba (1) okostelefonok (1) online (1) online közösségi média (1) online zenei színterek esettanulmány liverpoolból (1) önreprezentáció és önreklám a zenei hálózatokban (1) óriás kislemez (1) összes előadás (1) our band could be your life (1) paizs miklós (1) Pannon egyetem (1) partykultúra (1) patakfalvi czirják ágnes (1) pécs (2) pénz (1) pernecker dávid (2) pléh dániel (1) politika (1) popular (1) populáris zene (4) popular music studies (1) pr (1) prieger zsolt (1) program (4) pte btk (1) pulay gergő (1) punk (4) rádió (1) rákóczi balázs (2) ramones (1) reader (1) recorder (3) replika (2) riszpekt (1) robert hollands (1) rock (1) rögzített zene (1) roma hip-hop (1) sajtó (1) sampling (2) sony (1) sorsolás (1) sounds of cluj (1) sound design (1) spanyolország (1) study (1) such györgy (4) sütő márton (1) szabad zenei közösségek és hálózatok (1) székely levente (1) szervác attila (1) szervezők (1) szerzői (1) szerzői jog (2) szerzői jogi kalózok és a magyar piac (1) színtér (4) színterek (2) szocializmus (1) szubkultúra (3) tánczenei (1) tanulmány (1) társadalmi változás (1) tavaszi szezon (1) theodor w adorno (1) tófalvy tamás (10) tóth anett (1) trend (2) trever hagen (1) uh (1) uh fest (1) új zéland (1) ultrahang (1) ultrahang fest (1) underground (2) urban ppopcultures (1) útinapló (1) üzleti modellek (1) vályi gábor (3) vásárhelyi ágnes (1) vass norbert (1) videók (2) világzene (2) világzene vagy balkáni populáris kultúra az elismerés és kirekesztés szimbolikus formái (1) vitos botond (3) vol 1 (1) wellington (1) west balkán (1) weyer balázs (4) zene (3) zenehallgatás (1) zeneipar (8) zenei hálózatok estek (20) zenei hálózatok folyóirat (2) zenei hálózatok szeminárium (1) zenelejátszók (1) zenepiac (2) zeneszociológia (1) zhf (1) zhf 001 12 (1) ZHF 002 EP (1) zipkomm (1) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

Az utolsó romantikus esete a zenei inspirációval

2012.05.31. 10:00 Zenei hálózatok

A művészettel mint olyannal kapcsolatos mítoszok egyik legfontosabbika az isteni ihlet, a megmagyarázhatatlan, utánozhatatlan inspiráció, és az ezzel rendelkező zseni ideája. Ignácz Ádám zeneesztéta a Zenei hálózatok estek utolsó előadásán ennek az elképzelésnek a zenei konfliktusairól beszélt egy kora huszadik századi opera elemzésén keresztül.

Ignácz_Ádám-e1316889118479.jpgKi is a művész valójában? A géniusz emberfeletti, személytelen erői által dróton rángatott kiválasztott, akit feleslegesen próbálnánk megérteni, vagy ügyes mesterember, akia stílus organikus evolúciója során kialakult panelek közül csipeget, tudatosan továbbfejleszti vagy érdekes, újszerű sorrendbe rendezi őket? A transzcendens, az egyén irányítása alatt nem álló inspiráció, és az ezen erők csatornájaként működő zseni kultusza a romantikában ért tetőpontjára, majd a 20. század elején, világmagyarázataink fokozatos racionalizálódásával és a kihangsúlyozottan matematikai alapú atonális zene térhódításával látszólag visszaszorult a zene világában.

Ignácz Ádám előadása – az eddigi összes előadás mellett – hamarosan meghallgatható az Első Pesti Egyetemi Rádió online archívumában.


Ignácz Ádám ezt a váltást és oppozíciót a Thomas Mann által „az utolsó romantikusnak” nevezett német teoretikus és zeneszerző, Hans Pfitzner 1917-es, Palestrina című operáján keresztül mutatta be, amely egy, a romantikus inspirációfogalom melletti és a zene korabeli új tendenciái ellen szóló programműként is felfogható. A mű a tizenhatodik században játszódik, amikor IV. Pius pápa a polifonikus zene kiiktatása mellett dönt a katolikus liturgiából. Ekkor a címadó nagy reneszánsz zeneszerző, Palestrina egy bíborostól azt a feladatot kapja, hogy írja meg azt a művet, amely a pápát jobb belátásra bírja és ezáltal gyakorlatilag „megmenti a zenét”. Az idős, meggyötört Palestrina eleinte képtelen a komponálásra, majd végül egy angyal képében jelenik meg neki a megszemélyesített, emberfeletti ihlet. Pfitzner emellett a műben allegorikus formában „beszól” Schönbergnek és társainak is, akik a korban a régi kereteket és eszméket lebontva új felfogású zenében kezdtek el gondolkodni, amely Pfitzner szerint racionális és az inspirációt mellőzi.


Azóta a komolyzene, az akadémia és a korszellem még tovább ment a racionalizmus útján, az inspiráció-, zseni-, valamint az ehhez kapcsolódó egyéniség- és érzelemkultusz azonban talán minden eddiginél nagyobb erőre kapott a populáris zene, és általában a popkultúra világában. Úgy tűnik, miközben a világ tudományos megismerése, valamint a társadalom totális ellenőrzése a racionalitás és számszerűség egyre magasabb fokára hág, ennek kompenzációjaként a kultúrában és az egyénekben egyre nagyobb az irracionalitás, a szubjektivitás, az érzelmeket tápláló művészet iránti igény.


                                                                                                           Dubrovszki Dániel

A Zenei Hálózatok estek tavaszi sorozatán neves szakemberek és kutatók tartottak előadásokat a zenéhez kapcsolódó társadalmi és kulturális témákról, az ELTE médiatanszékén. Az előadások összefoglalóit és a meghallgatható előadások forrásait rövidesen külön posztban is feltesszük.

 


Szólj hozzá!

Címkék: előadás beszámoló klasszikus zene zenei hálózatok estek ignácz ádám dubrovszki dániel

A bejegyzés trackback címe:

https://zeneihalozatok.blog.hu/api/trackback/id/tr534555256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása