Zenei hálózatok

Zene, műfajok és közösségek az online hálózatok és az átalakuló zeneipar korában – Blog, könyv, közösség. Bővebben >>>

A Zenei hálózatok kötet megvásárolható a jobb könyvesboltokban, vagy ingyen letölthető a lenti képre kattintva! Az eBook-formátumért katt ide >>>!

Zenék, műfajok az ezredforduló után. Ha érdekel, mi a helyzet a zenével az online hálózatok korában, töltsd le a Zenei Hálózatok kötetet!

Levlista

Google Csoportok
Feliratkozás a(z) Zenei hálózatok csoportra
E-mail:
Csoport meglátogatása

Címkék

.epub (1) absztraktok (1) adatbázis (1) adorno (1) ajánló (1) állambiztonság (1) amerika (1) anarcho-punk (1) apple (1) artisjus (1) aspecto (1) a klasszikusnak számító zenei szubkultúrák és életstílus továbbélése (1) a kultuszképzés alakzatai a populáris zene kritikájában (1) a médiafogyasztás átalakulása az ezredfordulótól napjainkig (1) a politika határai a black metalban (1) barna emília (4) batta barnabás (3) beszámoló (7) bizalom (1) blues (1) bodó balázs (1) bodrogi andrás (1) brand&music (2) business (1) buzás andrea (5) call for papers (5) cd (1) cfp (12) cider (1) crass (1) crowdfunding (1) csapatás (1) cybercultures (1) dalszerző kurzus (1) deathcore (1) demenczia rituális bolondokháza a csehországi psytrance partikon (1) digitális (1) digitális zenepiac (1) digi pop és új regiszterek (1) díjak (1) disztribúció (1) dobó mátyás (1) dubrovszki dániel (4) eastbound (2) ebook (1) elektronikus (2) előadás (28) előadások (2) előadók (1) elte (1) esszé (4) etika (1) extrém színterek (1) extrém zenei műfajok és online közösségek (1) facebook (1) fandom (1) felhívás (2) felhő (1) fesztivál (1) fesztiválok (1) fiatalság (1) fine cut bodies (1) fodor attila kevin (1) folyóirat (2) francia (1) free ingyenes hozzáférés sikeres üzleti modell (1) gedeon valéria (1) gelegonya edina (1) gender (1) geoff stahl (1) gerényi gábor (1) gijón (1) gitár (1) google (1) goth (1) grunge (1) gyulai attila (1) hanghálózatok metakommunikációja (1) hangminták (1) hardcore (1) hatalom (1) heavy metal (1) hír (1) hubai gergely (1) ignácz ádám (4) ilg barbara (1) indie (1) ingyen cucc (1) inspiráció (1) interjú (1) internet (1) iPod (1) jazz (1) jog (1) jogkezelők (1) jogok (1) kalózok (1) kidobott fimzenék (1) kitzinger dávid (3) klasszikus zene (1) Klausz Melinda (1) kodaj dániel (4) komolyzene (2) könczöl orsi (2) konferencia (10) konferencia-felhívás (1) konferenciabeszámoló (1) konferenciafelhívás (8) könnyűzene (1) kontroll modell (1) könyv (2) könyvbemutató (2) kossuth (1) köszönet (1) kötet (2) kovács balázs (1) közép-európai (1) közösségek (1) közösségi (1) krémer tamás (1) kritika (1) kutatás (2) lapszám (1) lemeztúrás (1) lemeztúrás az internet után (1) lengyel dóra (1) letöltés (1) london (4) l varga péter (1) mainstream (1) mancs (1) márkázás (1) marketing (1) média (2) médiareprezentáció (1) médiavisszhang (1) memphis (1) menedzsment (1) metal (1) mezei péter (4) michael azerrad (1) mito (1) mix (1) MNS (1) mobile (1) morcz fruzsina (1) mp3 (1) mr2 petőfi (2) mta (2) műfajok (1) mulatás (1) munkaetika (1) music (2) music networks seminar (1) myspace (1) németh gergely (1) nemzeti és transzlokális (1) newcastle (1) new orleans (1) nirvana (1) nyeremény (1) okosba (1) okostelefonok (1) online (1) online közösségi média (1) online zenei színterek esettanulmány liverpoolból (1) önreprezentáció és önreklám a zenei hálózatokban (1) óriás kislemez (1) összes előadás (1) our band could be your life (1) paizs miklós (1) Pannon egyetem (1) partykultúra (1) patakfalvi czirják ágnes (1) pécs (2) pénz (1) pernecker dávid (2) pléh dániel (1) politika (1) popular (1) populáris zene (4) popular music studies (1) pr (1) prieger zsolt (1) program (4) pte btk (1) pulay gergő (1) punk (4) rádió (1) rákóczi balázs (2) ramones (1) reader (1) recorder (3) replika (2) riszpekt (1) robert hollands (1) rock (1) rögzített zene (1) roma hip-hop (1) sajtó (1) sampling (2) sony (1) sorsolás (1) sounds of cluj (1) sound design (1) spanyolország (1) study (1) such györgy (4) sütő márton (1) szabad zenei közösségek és hálózatok (1) székely levente (1) szervác attila (1) szervezők (1) szerzői (1) szerzői jog (2) szerzői jogi kalózok és a magyar piac (1) színtér (4) színterek (2) szocializmus (1) szubkultúra (3) tánczenei (1) tanulmány (1) társadalmi változás (1) tavaszi szezon (1) theodor w adorno (1) tófalvy tamás (10) tóth anett (1) trend (2) trever hagen (1) uh (1) uh fest (1) új zéland (1) ultrahang (1) ultrahang fest (1) underground (2) urban ppopcultures (1) útinapló (1) üzleti modellek (1) vályi gábor (3) vásárhelyi ágnes (1) vass norbert (1) videók (2) világzene (2) világzene vagy balkáni populáris kultúra az elismerés és kirekesztés szimbolikus formái (1) vitos botond (3) vol 1 (1) wellington (1) west balkán (1) weyer balázs (4) zene (3) zenehallgatás (1) zeneipar (8) zenei hálózatok estek (20) zenei hálózatok folyóirat (2) zenei hálózatok szeminárium (1) zenelejátszók (1) zenepiac (2) zeneszociológia (1) zhf (1) zhf 001 12 (1) ZHF 002 EP (1) zipkomm (1) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

Mennyit ér egy fesztivál Facebook oldala?

2012.07.24. 15:39 Zenei hálózatok

124 hazai könnyűzenei fesztivál közösségi média kezelését vizsgálta meg a Pannon Egyetem. A kutatás során többek között az is kiderült, hogy a fesztiválok nem megfelelő Facebook-kezeléséből adódóan – figyelem, nem elírás! – átlagosan 5214%-kal növelhető lenne a Facebook oldalak értéke.

A vizsgálatba bevont hazai könnyűzenei fesztiválok (Klausz, 2011.) Facebook-profiljának jelenlegi értéke ugyanis a Vitrue által lefejlesztett Social Page Evaulator szoftverben történő mérés szerint 6.727,- és 166.454,- USD között található (átlagérték: 16.727,96 USD, szórás: 12.038,85 USD), míg a potenciális értéke – azaz az az érték, amelyet az oldal érne, ha az adott rajongóbázis kommunikációs sajátosságait figyelembevéve minden tökéletesen működne a Facebook-oldaalon - 695.176,- USD-t is elérhetne (együttesen átlagosan: 136.870,6 USD-t, szórás: 21.849 USD). A különbség tehát szembetűnő.

fesztivalFacebook.jpg

           1. ábra: Példa hazai könnyűzenei fesztiválok jelenlegi, potenciális Facebook-értékére és rajongószámára 2011-ben

A probléma – néhány üdítő kivételtől eltekintve – szinte általános jelenség a hazai könnyűzenei fesztiválok Facebook-oldalán. A kivételek között például a Rockmaraton és a Pannónia Fesztivál (427,27%) található: míg az előbbi 176,41%-os, addig az utóbbi 427,27%-os eltéréssel büszkélkedhet az elérni kívánt céltól (potenciális értéktől a jelenlenlegi értékhez viszonyítva). A legnagyobb problémák például a Campus (18.018,51%), a Balatone (17.947,05%) és a StarGarden Fesztivál (17940,77%) esetében figyelhető meg, melyeknél nem kevesebb, mint 18.000%-os(!) eltérés mutatkozik. Az 1. ábrán további fesztiválok arányai is megtekinthetők, s hogy néhány példát említsünk: BalatonSound: 2999,97%, EFOTT 1998,53%, PEN 5995,04%, Hegyalja 750,01%, Zöld Pardon 1002,7%, Fishing on Orfű 857,19%.

Mi a probléma?

Az eltérés a nem megfelelő profilkezelésből, a nem minőségi posztok megosztásából valamint ezek nem megfelelő gyakoriságából adódik elsősorban, további problémaként a rövidített URL-kezelés hiánya és a nem megfelelő bejegyzéstípus megválasztása említhető, de a Facebook állandó változása, valamint az adminisztrátorok részéről a mérések, valamint a beépített EdgeRank-algoritmus ismeretének és/vagy nyomonkövetésének hiánya is szerepet játszik. Annak ellenére is, hogy a mérés fontosságára az adminisztrátorok számára közvetlenül megjelenő alapstatisztikák, valamint a legutóbbi hét nap tevékenységének mérését bemutató Talking About mutató hangsúlyozása is felhívja a figyelmet a Facebook-on.

Vigyázat, képlet! - Az EdgeRank szabályozó ereje

A Facebook alapvető működési elemét az ún. news-feed (üzenőfal) adja, amely a felhasználó/adminisztrátor és ismerősei/rajongói közötti interakciókat, bejegyzéseket, eseménymeghívásokat és visszaigazolásokat és a használt alkalmazások által küldött információkat tartalmazza. A news-feed segíti elő az információk gyors és hatékony terjedését és a rajongókkal való kétirányú kommunikációt és esetünkben a kétirányú kommunikáción van a hangsúly.  

A felhasználók számos oldal iránt rajonganak, több száz ismerőst követnek, emiatt a Facebook news-feed összeállítási metódus szerint működik (ImageFactory, 2010.), s kiszűri a hírfolyamból – azaz meg sem jeleníti! - a kevésbé, vagy egyáltalán nem aktív kapcsolatokat. Ezt a szűrőmechanizmust az ún. EdgeRank algoritmusnak hívjuk, amely az alábbi képlet szerint osztályozza a megjelenítendő tartalmakat:

 

                                                         Ʃ      (ue we de)

1. egyenlet: EdgeRank algoritmus (Forrás: ImageFactory, 2010.)

ahol

-          ue: a posztot létrehozó felhasználó és rajongói oldal/ismerős közti "vonzódás" (azaz az adott felhasználó milyen gyakran látogatja a rajongói oldalt vagy szoktak-e levelezni - ez utóbbi nyilván magán felhasználók közt jelentősebb)

-          we: a fent nevezett vonzódás, milyen interakcióban nyilvánul meg, és az milyen súlyt kap (pl.: a hozzászólás magasabb szintű, mint a Like-olás)

-          de: egy az eltelt idővel fordítottan arányosan csökkenő szám, ami az adott poszt frissességét tükrözi, hiszen napokkal korábbi hír csak akkor érdekelheti a fogyasztót, ha nagyon gyakori interakciókban nyilvánul meg a kapcsolatuk az oldallal, vagy az ismerőssel.

Tehát minél kisebb és kevesebb interakciót váltunk ki felhasználónkból, annál kevésbé fogjuk őt elérni következő bejegyzésünkkel. S ha egy bizonyos időn belül nem szól hozzá a bejegyzéshez, nem osztja meg, nem „lájkolja” az információkat a rajongó, bizony egy idő után nem is értesül az oldal bejegyzéseiről.

Bejegyzések gyakorisága

De az sem mindegy, hogy mennyit és mikor osztanak meg a közösségi média menedzserek az üzenőfalon. A statisztika azt mutatja, hogy az átlag magyar felhasználó jellemzően a munkakezdés, az ebédszünet, valamint az esti fő műsoridőben használja a Facebook-ot, célszerű tehát – célcsoportunk sajátosságait szem előtt tartva, ám nagyjából - ezen időszakot megcélozni a bejegyzésekkel.

A bejegyzések gyakoriságát vizsgálva elmondható, hogy a rendezvények alatt 9,19 (szórás: 5,62), a fesztivál előtt 0,97 (szórás: 0,6), a fesztivált követő 1-1 hónapban pedig 0,19 (szórás: 0,19) volt az egy fesztiválnapra jutó bejegyzések együttes átlagos száma a Facebook-on. A fesztivált követő bejegyzések száma pozitívan (0,570) korrelál a napok számával, tehát a hosszabb fesztiválok fesztivált követő kommunikációja (visszacsatolása) erőteljesebb, mint a rövidebb fesztiváloké. 

Kétirányú kommunikáció

A bejegyzések azonban sohasem lehetnek egyirányúak. A közösségi média – ahogyan neve is mutatja -, nem létezhet közösség nélkül és ebbe bizony azon felhasználók is beletartoznak, akik idegesítő, „hülye” és/vagy ismétlődő, honlapon könnyűszerrel megtalálható válaszokat firtató kérdéseket tesznek fel. A kétirányú kommunikáció hiánya is negatív hatással bír a Facebook oldalak értékére.

A korrelációs vizsgálatok alapján elmondhatjuk, hogy a fesztiválok időtartama és a kétirányú kommunikációra történő figyelem között negatív korreláció áll fenn. Tehát minél hosszabb egy fesztivál, annál több social media felületen van jelen (0,346), azonban ezen platformokra honlapján kevésbé hívja fel a figyelmet, s annál kevésbé foglalkozik a kétirányú kommunikációval (-0,315). Minél hosszabb egy fesztivál, annál kevésbé egyedibb – kevés, vagy egyáltalán nem rendelkezik aloldallal/alalkalmazással- az oldala (-0,365), s mind az alapadatok megadása (-0,287), mind pedig a profilképek személyreszabásának (-0,256) precizítása is csökken. 

Az elhibázott kommunikáció hatása

Az elhibázott és nem megfelelő kommunikáció az oldalak tényleges értékét, s így az aktív rajongók számát is csökkentik. Hiába van egy oldalnak több tízezer rajongója, ha abból a példának okáért csupán harminc rajongó aktív, üzenetei csupán ahhoz a harminchoz juthat el, így az addig rajongógyűjtésre és Facebook-kommunikációra kiadott pénz/energia teljesen felesleges, kukába dobott kiadássá válik. A rajongókat újraaktivizálni pedig néhány speciális technika kivételével elsősorban pénzzel és hirdetésekkel lehet.

                        Klausz Melinda, marketingvezető, Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar

 

Források:

Imagefactory (2010) Egy algoritmus vette át a hatalmat a Facebookunk felett!, 2010. november 11. http://webbrand.postr.hu/edgerank-a-facebook-digitalis-hirszerkesztoje, letöltés: 2010. november 12.

Ingram, M. (2010) How Much Is a Facebook Fan Really Worth?, 2010. június 11., http://gigaom.com/2010/06/11/how-much-is-a-facebook-fan-really-worth/, letöltés ideje: 2010. november 3.

Klausz, M. (2011) Facebook, Youtube, Wikipedia és társaik Social media vállalati környezetben, Z-Press Kiadó, 2011, ISBN 9789630807807


Szólj hozzá!

Címkék: kutatás facebook tanulmány fesztiválok Klausz Melinda Pannon egyetem

A bejegyzés trackback címe:

https://zeneihalozatok.blog.hu/api/trackback/id/tr684675235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása