Hogyan tűnt el a zene a komolyzenéből és ez milyen következményekkel jár az esztétika és a kultúrakutatás kapcsolatára? Kodaj Dániel filozófus előadása ezt a kérdést járja körül a Zenei hálózatok estek ötödik alkalmán, május 3-án.
Időpont: 2012. május 3., csütörtök 18.00
Helyszín: ELTE BTK Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet, Múzeum körút 6-8., földszint 34-es nagyelőadó
Facebook-event: Kodaj Dániel a zene eltűnéséről a komolyzenéből
Kodaj Dániel három témát fog feldobni a beszélgetés felvezetéseként. Az első a cultural studies és az esztétika viszonya. Amellett fog érvelni, hogy ez a viszony jelenleg meglehetősen hűvös. A második téma Adorno híres tétele a modern tömegkultúráról és annak rettenetes hatásairól. A harmadik téma az európai komolyzene kanonizált narratívája, mely szerint az európai komolyzene attól „komoly”, hogy innovatív módon fejleszt tovább bizonyos strukturális elveket. Az előadás során megpróbálja ideológiaként elemezni mind az Adorno-féle tézist, mind az európai komolyzene kanonizált narratíváját. Ugyanakkor megpróbálja érzékeltetni, hogy az ilyen ideologikus tartalmak ellenére a hagyományos értelemben vett esztétika nagyon is releváns lehetne a cultural studies számára.
Kodaj Dániel filozófia PhD hallgató a CEU-n, kutatási területe a kortárs analitikus idealizmus. Korábban a tömegkultúra szociológiájával és esztétikájával foglalkozott; írt Adorno tömegkultúra-kritikájának retorikájáról, a könnyűzene zenetudományi relevanciájáról, valamint Király Jenő tömegfilm-esztétikájáról.
A Zenei Hálózatok estek tavaszi sorozatán neves szakemberek és kutatók tartanak előadásokat a zenéhez kapcsolódó társadalmi és kulturális témákról, az ELTE médiatanszékén. Ha érdekelnek ezek a kérdések, látogass el az előadássorozat következő estjeire – az alábbi linkeken egy kattintással regisztrálhatsz is a facebook-eseményekre:
Május 10. csütörtök 18.00 - Ignácz Ádám a zenei inspiráció ábrázolhatóságáról